Importanta miscarii

Miscarea este o parte integranta a fiecarui proces si functie de la nivelul corpului nostru. Forta si rezistenta nu sunt insa afectate doar de miscare si sport ci si de procesele noastre interioare, de emotii, stres si o multitudine de alti factori intrinseci.

Corpurile noastre sunt construite astfel incat sa ne miscam, nu doar in linie dreapta ci aplecari, intoarceri, rostogoliri, tarari, sarituri atingand astfel toate categoriile de miscari de care corpul nostru este capabil. Fiind in natura umana, aceste miscari se pod executa in deplina siguranta, nefiind nevoie de o pregatire speciala, insa, de cele mai multe ori le neglijam perioade indelungate de timp. Acest proces de latenta prelungita duce incet la scaderea si pierderea fortei si capacitatii musculare si osoase pe care le-am dobandit din copilarie pana in adolescenta (perioada in care activitatea fizica este mult mai prezenta in vietile noastre).


Ce efecte pozitive confera miscarea:

  • Creste starea de bine interioara;
  • Imbunataste somnul;
  • Creste capacitatea de concentrare;
  • Reduce stresul;
  • Creeaza relatii sociale;
  • Ajuta corpul sa interactioneze pozitiv cu natura.

In cele mai multe situatii, un minim de 10 minute de miscare continua pot face extrem de mult bine organismului. Important este sa incerci si sa incepi, iar treptat, cele 10 minute vor creste si odata cu ele si capacitatea de efort si starea de bine.

Iata cum interactioneaza miscarea cu organismul uman la nivel fiziologic:

  • Foloseste energia stocata (glucoza si grasime);
  • Miscarea educa corpul uman sa stocheze eventualele surplusuri de energie in muschi si sa nu o mai transforme in grasime;
  • Tesuturile implicate in miscare se intaresc (muscular, osos, tendoane, ligamente);
  • Se elimina toxinele acumulate in corp.

In zilele noastre, statul pe scaun a devenit din ce in ce mai mult o mare parte a vietilor noastre. Insa numeroase studii efectuate in aceasta directie ne indica o proportionalitate directa intre sedentarism si riscul de boli cardiovasculare, precum si de rata mortalitatii in general. De aceea iata cateva solutii relativ simple ce ar putea sa ne faca sa stam mai putin pe scaun si sa ne miscam mai des:

  • Sa coboram din mijlocul de transport un pic mai devreme si sa mergem pe jos distanta ramasa;
  • Sa coboram/urcam pe scari in dauna mersului cu liftul;
  • Sa luam pauze stand in picioare atunci cand munca implica mult stat la birou, macar o data la o ora;
  • Mai multa joaca cu animalele de companie si cu copiii;
  • Mersul pe jos sau pe bicicleta in loc de mers cu masina;

Organizatia Mondiala a Sanatatii recomanda:

  • Pentru copii – o ora pe zi de miscare de intensitate moderata si de trei ori pe saptamana miscare mai complexa care sa implice intarirea musculaturii, a oaselor si cresterea flexibilitatii.
  • Pentru adulti – 30 de minute de activitate moderata pe zi sau 150 de de aerobic moderat sau 75 de minute de aerobic intens in minute fiecare saptamana. De asemenea si adultii au nevoie de miscare pentru intarirea musculaturii macar de doua ori pe saptamana.

Ca si efecte pe termen lung, miscarea produce rezultate pozitive indiferent de varsta, gen, boala sau afectiune. Pe langa mentinerea si chiar cresterea capacitatii musculare si a sanatatii sistemului cardiovascular, mai pot fi retinute urmatoarele beneficii ale miscarii in general:

  • La copii, miscarea creste sanatatea sistemului osos, mentine greutatea corporala si ajuta extrem de mult la functia cognitiva;
  • La adulti, miscarea reduce rata mortalitatiiin general, incetineste declinul functiilor cognitive, imbunatateste somnul, reduce anxietatea si depresia atat in randul celor sanatosi cat si in randul celor deja afectati de astfel de boli, regleaza nivelul de glucoza din sange si ajuta la mentinerea unei greutati corporale in limite normale.
  • La persoanele in varsta, miscare reduce riscul de caderi si de afectiuni osoase.

De fapt, important este sa incepi sa te misti. Astazi poate mai putin dar maine poate mai mult. Sa-ti propui cum sa faci miscare maine, sau saptamana viitoare. Sa-ti implici si familia si prietenii, sa te distrezi ca sa poti sa mentii o minte sanatoasa intr-un corp sanatos.

Articol adaugat in: 13-08-2019
Vizualizari: 291

Poti descarca formularul standard in format pdf de aici, il poti completa si ulterior trimite la adresa sau poti completa formularul de mai jos: